F1-hírek : Felkészülve a sivatagi kihívásra |
Felkészülve a sivatagi kihívásra
by Beki 2005.03.27. 15:42
McLaren - Bahreini Nagydíj - Előzetes
A Formula 1-es mezőny a jövő héten a Közel-Keletre utazik, a 2005-ös világbajnoki sorozat harmadik futamára ugyanis a Bahreini Királyságban kerül sor. A száguldó cirkusz második alkalommal látogat el a sivatag kellős közepén elhelyezkedő Sakhirba, s a többiekhez hasonlóan már a McLaren-Mercedes legénysége is nagyon várja, hogy újra viszontlássák a tavalyi évben sikerrel debütált helyszínt.
Az Ausztrál és a Maláj Nagydíj után a wokingiak versenycsapata visszatért a McLaren Technology Centerbe, ott készítették fel az MP4-20 típusjelű versenygépeket a soron következő megmérettetésre.
Kimi Raikkönennek Sepangban nem volt túl sok szerencséje: a finn sofőr talán dobogós helyen is végezhetett volna, de jobb hátsó Michelin gumija a szelep hibája miatt defektes lett, s ez gyakorlatilag teljesen tönkretette a versenyét. Az ifjú pilóta egy extra boxkiállás beiktatása után végül kilencedikként ért célba, de reményei szerint Bahreinben ettől lényegesen jobb eredményt tud majd elérni.
“A malajziai eredmény ellenére az MP4-20 jónak tűnt. A verseny leggyorsabb körét autóztam, ami szintén azt mutatja, hogy a tempónk megvan. Már várom, hogy Bahreinben ismét volán mögé üljek, remélhetőleg jóval pozitívabb versenyünk lesz. A bahreini pálya a fékek szempontjából igen nehéz, a kopás mértéke hasonló Montrealhoz, ami köztudottan a legnehezebb. Ez azért van, mert számos kemény fékezőzóna van és ezek között nincs túl sok lehetőség a fékek hűtésére. Tavaly azt is megtanultuk, hogy a sivatagban gyorsan változnak a körülmények, még egy adott edzés ideje alatt is. Változhat a hőmérséklet, a szél erőssége, de jöhet akár eső is.” –nyilatkozta Raikkönen.
Juan Pablo Montoya tavaly – akkor még a BMW-Williams pilótájaként – nagyon élvezte a Bahreini Nagydíjat. A Malajziában negyedikként végzett kolumbiai tudja: a pálya vezetői szempontból élvezetes, de ugyanakkor meglehetősen nagy kihívás is.
“Tavaly igazán élvezetes volt számomra a bahreini verseny, a pálya nagy kihívást jelent, de épp emiatt intenzíven kell vezetni. Van néhány igazán gyors sikán, melyek mókásak: az első egy jobb-bal-jobb kombináció az ötös, hatos és hetes kanyarok keresztül. Ezt a jó köridő eléréséhez padlógázzal kell teljesíteni. A 12-es kanyar egy dombra felmenő jobbos, itt nagyon kell bíznod az autóban, picit olyan, mint az Eau Rouge. A vonalvezetésből kifolyólag a pálya gyors, de az ideális íven kívül roppant csúszós a homok miatt, így elég nehéz korrigálni.” –magyarázta Montoya.
A sakhiri aszfaltcsík sajátosságai miatt a wokingiak tesztpilótájának, Pedro de la Rosának a pénteki szabadedzéseken minden eddiginél komolyabb szerepe lesz: “Az utóbbi néhány tesztelésen a Michelinnel karöltve a Bahreinre szánt abroncsokra összpontosítottunk. Március 24-én, a Paul Ricard pályán választottuk ki a sakhiri futam első- és másodlagos gumijait. Alex Wurz-cal együtt teszteltem, két nap alatt két MP4-19B-vel több mint 1700 kilométert tettünk meg. A versenyhétvégén az lesz a feladatom, hogy segítsem a csapatot a választásban. Remélhetőleg sikerül majd néhány hosszabb távot autóznom a bahreini pályán, ami tudomásom szerint igen komoly igénybevételt jelent a gumik számára.” –mondta a spanyol.
A McLaren ügyvezető igazgatója, Martin Whitmarsh úgy érzi: csapata a tavalyi adatok kielemzése, a dél-franciaországi tesztelés és a főhadiszálláson elvégzett szimulációs munkálatok után megfelelően felkészült a sivatagi bevetésre.
„A bahreini aszfalt felületének karakterisztikája tartja a hőt, így a pálya hőmérséklete akár az 50 Celsius-fokot is elérheti. Akárcsak Malajziában, a Michelin abroncsoknak itt is megfelelő tapadást és tartósságot kell biztosítaniuk. Sepangban már demonstrálták ezt, így a McLaren-Mercedes remélhetőleg élvezheti ennek előnyeit Bahreinben is. Újabb forró verseny vár ránk, a páratartalom azonban nem lesz olyan magas, mint Sepangban volt, ezért ez a tényező kevésbé lesz hatással az autókra és a csapatokra. Viszont itt a hőmérséklet gyorsan változik, a tavalyi futamon például 30 és 52 fok között mozgott a pálya hőmérséklete. Érdekes kihívás lesz biztosítani azt, hogy az MP4-20 minden körülmények között optimálisan üzemeljen. Az idei futam előtt rengeteg adat állt a rendelkezésünkre, de a felkészülés során teszteltünk és a McLaren Technology Centerben szimulációs munkálatokat is végeztünk, melyek segítik majd a pénteki szabadedzésekre tervezett programunkat.” –mondta Whitmarsh.
Sakhir a motorok vonatkozásában is hasonlít Sepangra, hiszen a forróság miatt itt is létfontosságú lesz a hajtóművek megfelelő hűtése.
„A csapat Malajzia óta kőkeményen dolgozott, hogy csomagunk megfeleljen a Sakhirban található versenypálya különleges kihívásainak. A vonalvezetés három hosszú egyenesből, valamint lassú kanyarokból áll és mivel nagy leszorítóerőszintre van szükség, a pálya a fékek és a gumik szempontjából igen nehéz. Bízunk abban, hogy partnerünk, a Michelin ismét olyan szuper versenyképességet mutat majd, mint az évad első két versenyén. Mivel a pálya a sivatag közepén található, a por miatt az íveken kívül, de néha még azokon is roppant csúszós. A hőség miatt Bahreinben a hűtés hasonlóan fontos lesz, mint Malajziában volt. A kör több mint 65 %-a padlógázas, a versenynaptár többi helyszínéhez képest ez az érték magasnak tekinthető.” –magyarázta Norbert Haug, a Mercedes-Benz Motorsport alelnöke.
|